نوشته‌های این‌جا صرفن دیدگاه نگارنده بوده و لزومن مورد تایید اسلام نیست!

تصویر تو را بهار باید بکشم

مطلب تیتر یک را این‌جا بخوانید

اختیار در اجبار در حجاب

چند وقتی‌ست دارم به موضوع اجبار حجاب فکر می‌کنم.

اصل موضوع حجاب بدون شک دستوری دینی‌ست. و هم‌چنین از ضروریات دین است به این معنا که انکارش سبب خروج از دین می‌شود. البته مقدار و کیفیت و عمل به آن در حکم انکار اصل حجاب نیست. اما اشتباهی که دیده می‌شود این که عده‌ای موضوع حجاب را با اجبارش خلط می‌کنند و به خطا اجباری بودن حجاب را جزء دین می‌دانند. و البته گاهی در نگاهی افراطی موضوع را ضروری دین معرفی می‌کنند!
از طرف دیگر نگاهی وجود دارد که مغالطه‌گرانه اجبار به حجاب را خلاف دین معرفی می‌کند. تنها دلیل این طرف این است که در زمان پیامبر گرامی اسلام و امامان معصوم حجاب اجباری نبوده. که این دلیل برا کسی که کمی اصلاع داشته باشد واضح البطلان است! چرا که اجباری شدن حجاب نه از باب تشریع و بدعت بوده که تنها به اقتضای مصلحت جامعه‌ی اسلامی انجام شده. دلیل دیگری که در رد این قانون می‌آید، مخالفتش با آزادی انسانی و مقایسه شدن این قانون با قانون منع حجاب در کشورهای غیر اسلامی‌ست که در جای خود به تفصیل در تفاوت این دو قانون بحث شده.
حاصل این که موردی که جای بحث و چالش دارد این است که اقتضای جامعه‌ی اسلامی کدام است؟ آیا باید حجاب اجباری باشد تا اقلیت بی اعتقاد به حجاب باعث تضعیف این عقیده در دیگران و اهانت به آن نشوند؟ یا این که حجاب آزاد باشد تا موضوع اصل حجاب لوث نشود؟ و در این بحث بدون شک اعتقاد داشتن به این جبر یا اعتقاد داشتن به عدمش برای هیچ کس و به هیچ وجه نمی‌تواند ضد ارزش باشد.
سخن آخر آن‌که به عقیده‌ی نگارنده ساختن حریم‌های ممنوعه و ایجاد تابوهای خودساخته (مثل بحث در مورد اجباری بودن حجاب) نه تنها کمکی به استواری ارزش‌ها نمی‌کند بلکه باعث سست شدن عقیده می‌شود و مغایر با دعوی تفکر دینی است.


مرتبط:
- یک بام و دو هوا

حجاب

انقلاب

دین

۹۰/۰۹/۲۲ موافقین ۰ مخالفین ۰
و آخِرُ دعوانا اَن الحمدُ لله رب العالمین.../طلبه اُ منفی

نظرها : ۱۴

«... به خطا اجباری بودن حجاب را جزء دین می‌دانند»!!!!!!!!!!!!
اسلام به هیچ وجه اجازه ورود به حریم خصوصی افراد را نمی دهد اما هرگونه تجاهر به گناه (از جمله عدم رعایت پوشش شرعی در محیط اجتماع) را حرام دانسته و برخورد با گناهکار بر اساس اصل امر به معروف و نهی از منکر واجب است. این برخورد حتی می تواند تا مرحله برخورد فیزیکی پیش برود که البته این مرحله تنها در حیطه مراجع قانونی است.
پس اجباری بودن حجاب در محیط اجتماع (برای مسلمانان) جزو تعالیم دین است.
به نظر می رسد این نوشتار نیاز به اصلاح داشته باشد.




همون طور که نوشته شده اصل حجاب ثابته. و امر بهش هم به عنوان معروف واجب. مرحله‌ی نهایی امر به معروف هم برخورد فیزیکی‌ه. تا این‌جا مشکلی نیست.
اما قسمتی که به عنوان اجبار حجاب نفیاً و اثباتاً دلیل فی نفسه نداره حکمی‌ه که "همه" رو اعم از مسلمون و غیر اون ملزم به رعایت حد حجاب می‌کنه.
درباره مسلمان حرف شما صحیح نیست.
تیتر و مطلب هم اعم از مسلمان و غیرمسلمان را می فهماند.




بحث از قانونه. وقتی گفتیم قانون یعنی عمومیت. پس تفکیک بین مسلمون و غیر مسلمون امکان وقوعی نداره!
دقیقا!
اصلا با اجباری بودن حجاب موافق نیستم. با وجود اینکه خودم محجبه هستم اما به شدت با این موضوع مخالفم
این اجباری شدن هیچ کمکی که نمیکنه و تاثیر که نداره، برای محجبه ها هم دردسرسازه!
نمونه ش رو زیاد دیدم. وقتی حجاب به جای اینکه توجیه بشه اجبار میشه، کسایی که هیچ اعتقادی به حجاب ندارند اجبارا باید حجاب بذارن(که حجاب نداشتنشون خیلی بهتر از حجاب داشتنشونه!) نتیجتا نگاه خیلی ها به افراد محجبه و کلا حجاب عوض میشه

با این اجبار گشت ارشاد و حراست چقدر به اهادفش رسید؟اگه قرار بود با یه تذکر , یه جریمه , یه روز بازداشت و...کارها درست بشه که دیگه مشکلی نداشتیم! طرف جلوی گشت و حراست حجابشو رعایت میکنه بعد چند متر جلوتر همون اش و همون کاسه....اجبار چادر در مدارس نتیجه اش اینه:چادر چند متر قبل وبعد از مدرسه , یه نفر کیشیک میده بقیه با لعن و نفرین به مدیر و معاون چادر سر میکنند,مردم رهگذر در تعجب اند و من چادری که خجالت میکشم و افسوس میخورم! و چند تا تیکه هم میشنوم!
با امر به معروف و نهی از منکر موافقم اما با این اجبار چی درست میشه؟ اگه به جای این اجبارها و امر ونهی ها فلسفه ی حجاب و سایر مسائل مطرح بشه بهتره.
راهکار ضربتی و طرح گشت ارشاد شیوه‌ی غلطیه!جبر حجاب باید به صورت جبر اجتماعی باشه! یعنی جامعه به جائی برسه که فرد بدحجاب رو دفع کنه و نه مثل الآن فرد باحجاب رو!

همچون انار خون دل از خویش می‌خوریم
غم‌پروریم، حوصله‌ی شرح قصه نیست




ممنون از نظرتون...
بالاخره این هم جای بحث داره. و باید جنبه‌های مثبت و منفی‌ش بررسی بشه...
بالاخره حجاب اجباری باشد یا نه؟!




در این مورد هم جای خودش بحث میشه ان شا الله...
به نظر من تا یک حدی از حجاب باید اجباری باشه... تا حدودی با پستتون مخالفم!

حوصله تایپ استدلالم رو ندارم!
فقط معتقدم به جای چماق حواسشون به فرهنگ حجاب باشه که متاسفانه...




ممنون از نظرتون...
ولی من نگفتم که حجاب اجباری نباشه ها!
سلام به نظر من که دختر محجبه ایی هم هستم وحجاب و چادرم به جونم بسته باید اول همه رو با اصل وفلسفه ی حجاب آشنا کرد بعد بیایم قانون و مقررات وضع کنیم بابا بخدا این گیرایی که ارشاد میده داره وضع و بدتر میکنه ماهمش داریم به دختر جوونمون میگیم اینطوری نباش بدون اینکه هیچ جایگزینی براش داشته باشیم خب اون بدبخت خودنمایی جز امور فطریشه (منظورم از اون بدخت شامل خودمم میشه )حالا ما نمیایم این نیازشو برطرف کنیم از اون طرف هی اهرمهای فشار هم مث گشت نه چندان ارشاد و حراست دانشگاه و غیره و ذلک میذاریم. نتیجه گیری:
1-به قول بزرگی درد ما اینه که عفت و حجاب و از هم تفکیک کردیم
2-آقا تا درونی نشه واسه مردم ,هیچ نیروی بازدارنده ایی موثر که نیست هچ....وضع و بدترم میکنه
به امید بهبودی




ممنون از نظرتون...
مشکل اینه که دوست داریم به اجبار مردم بر آن موازینی که دوست داریم و مورد پسند اسلام است بمانند(حتی به زور !) در صورتی که ممکن است افراد هنوز در سطحی ترین اصول دینی دچار مشکل و نا فهمی باشند و این قانون برای پذیرش شاید خیلی زود باشد

اگر به جای آنکه انقدر در این مراتب دین اجبار به خرج می دادند به اصول ریشه ای تری فکر می کردند شاید همان می شد که قرار است باشد .خیلی بهتر از وضع کنونی

با اینکه همه یک جامعه آرمانی و در آرامش و یک دست را بیشتر می پسندند و ایضن خودم ولی با این نوع اجبار در جامعه امروز موافق نیستم .

مردم تا چیزی را باور نداشته باشند پایش نمی ایستند و همان طور که سال ها پیش رضا خان نتوانتست به زور چادر از سر کسی بکند این هام نمی توانند به اجبار حجاب بر سر مردم بگذارند .
نامه های حوزوی
سلام حاجی برعکس خودت مطلبت مثبته
وقت کرئی سر بزن




حالا کم کم معلوم میشه!
:)
تو مملکته ما که همه چی اجباریه!!!!! چه بگم که نگفتنش بهتره! به نظر من هیچ چیزی اجباریش ارزش نداره.به حجاب اعتقادی ندارم




حجابم به شما اعتقادی نداره!
همون بهتر که نداشته باشه!!!منظورم از حجاب روسری اجباریه چیزای دیگه ادم بر اساس عقلش رعایت میکنه!اما اینکه به زور به ادم بگن چه ارزشی میتونه داشته باشه؟




"به حجاب اعتقادی ندارم"
اما این جمله یه حرف دیگه‌س!
گفتم که منظورم چی بود!به حجاب از اون نوع اعتقاد ندارم از نوع اجباری.این کشور با زور اجبار همه چیزو تو چشممون سیاه کرده
به هر حال به نظر "پوشش" و "سبک زندگی" نباید اجباری باشه از سوی حکومت. همه فوایدی که در مورد حجاب گفته می شه درست، ولی هیچ چیز اجبار بردار نیست . حتی خود دین و اعتقاد به خدا چه رسد به حجاب. خیلی از کشورها اکثریت مردمشون مسلمان هستن ولی وضعیت اجبار در مورد حجاب وجود نداره.




این‌که خیلی از کشورها این طور نیستن دلیل نمیشه به هیچ وجه!
همین طور اختیار در تفکر هم دلیل بر لزوم اختیار حجاب نیس. به عبارتی قیاس اولویتی که ساختید اشتباهه. به عبارت دیگه، منافاتی نداره اختیاری بودن عقیده و اجباری بودن حجاب به عنوان یه ظاهر دینی و به عنوان یکی از شعائر...
مثبتهای باحجاب
سلام
از اسم وبلاگتون اومدم اینجا نه اینکه منم o منفی ام یکم کنجکاو شدم ببینیم قضیه چیه...ولی هرچه گشتم اطلاعاتی درباب منفی بودن o بدست نیاوردم
و اما
موضوع انشاء :اجبار حجاب
من فکر میکنم درصورتی که یک سری از کارها از حد خودش فرارتر میره و هیچ جوره نمیشه راه حلی ارائه داد پای اجبار وسط کشیده میشه
و در خصوص حجاب هم همین بحث است
فکر میکنم راه حل های منطقی تر و ملایمتری وجود داره که روش کار نمیشه
و از آنجا که انسانها ذاتا تنبل تشریف دارن به سراغ کارهای کم هزینه تر و راحت تر میرن که اجبار باشه

اگر یکمی خانواده ها و مسئولین به خودشان زحمت دهند نیازی به اجبار نیس
چرا که اجبار بحث رو تاحدی از منطقی بودن در میاره

والسلام
آقا اجازه
حجاب خوبه ولی آدم باید روح و ذات با حجب وحیایی داشته باشه .بقیه ش به نظر من بستگی به شخص داره و سلیقه و فرهنگ...البته برا زمان حال می گم نه زمان حضرت فاطمه که می کوبنش تو سرمون . اگر بقیه شدن 12 امام ماهم میشیم فاطمه ی زهرا.




خب حجب و حیای درونی(!) خوبه و به قول شما اصل کار. ولی مگه میشه درخت ریشه ش سالم باشه و جوونه نزنه؟!
این هم که ما نمی‌تونیم بشیم چهارده معصوم دلیل نمیشه که به سمتشوم حرکت نکنیم.
نکته‌ی بعد هم این که واجبات یعنی واجبات. وقتی واجب شد واجبه! به قول اون روایت هر قدر تحمل عذاب داری گناه کن...
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.