نوشته‌های این‌جا صرفن دیدگاه نگارنده بوده و لزومن مورد تایید اسلام نیست!

تصویر تو را بهار باید بکشم

مطلب تیتر یک را این‌جا بخوانید

رسوایی آقای ده نمکی

دیروز رفتیم که رسوایی آقای ده‌نمکی را ببینیم. اگر از ژست همیشه مخالف روشن‌فکری جدا باشیم، «رسوایی» برای کارگردانش فیلم خوبی‌ست. از نظر ساختاری هم قصه دارد و هم خط روایت. بر خلاف دو اخراجی‌های اخیر سر و ته دارد. می‌شود گفت چه می‌شود. ده‌نمکی این بار واقعن فیلم‌نامه نوشته. برای سازنده‌ی اخراجی‌ها این فیلم یک قدم رو به جلو است. و در واقع با ساخته‌ی پیش از این‌ش زمین تا آسمان تفاوت دارد.
اگر چه ایرادهای خُرد و درشتی به کار از نظر فنی و هم‌چنین محتوایی وارد است. از شخصیت پردازی ضعیف گرفته که به جز در مورد بعضی مثل شخصیت روحانی (اکبر عبدی) و افسانه (الناز شاکردوست) که قابل تحمل بود، در مورد بقیه‌ی پرسوناژها نه تیپ شخصیتی وجود داشت و نه شخصیت داستانی! معلوم نمی‌شود حاج شریف (محمدرضا شریفی نیا) فرش فروش پایین شهر عضو هیأت امنای مسجد ظاهر الصلاح است یا برج نشین بالا شهری که از مذهب ریش دارد و به شکل احمقانه‌ای ابایی از این که جلوی بقیه دختر بزک کرده توی دفترش بیاورد و بقیه را دک کند ندارد! معلوم نمی‌شود دوست همان دختر، یک دانشجوی منفعل سنتی است که به حرف آقایش نباید شب بیرون باشد یا سرقفلی پارتی‌های شبانه! و خیلی چیزهای دیگر که بین فیلم گم شده از شخصیت نپرداخته.
از لحاظ محتوا هم مثل بقیه‌ی کارهای ده نمکی کار رو و رک حرف می‌زند. این کار خوب است و این کار بد. «اسلام به ذات خود ندارد عیبی» هر عیب که هست از مسلمانی عده‌ای ریشوی نفهم است! آدم‌های خوب آخرش موفق می‌شوند!
بر خلاف چیزی که شنیده بودم «رسوایی» مبتذل نبود. این فیلم خیلی پاک‌تر بود از اخراجی‌های 3. 
قسمت مربوط به شفای حامد هم ورژن پیش‌رفته‌ی کلید اسرار بود! و شکی ندارم که خیانتی که این شکل تبلیغ شفا گرفتن‌ها به دین می‌کند بیش‌تر از خدمتش است. آخر فیلم هم که هر چه آدم بدنام را مبرا می‌کند. وقتی دختر با همان آرایش و همان پوشش و فقط با لباس سفید در یک قاب سفید (بهشت) عاقبت به خیر می‌شود!‍
در کل اگر از نظر فنی سخت نگیریم و خیلی روی تأثیرهای بلند مدت خرافه گرایی و سیاه و سفید نشان دادن‌ها حساس نشویم، «رسوایی» برای مخاطب عام خوب است. یعنی بهتر است. هم بهتر از مزخرفاتی چون کلید اسرار و هم بهتر از فیلم‌های زرد و تله‌ای که نه هنر دارد و نه حرف و مدت‌هاست تلویزیون و پرده‌ی سینما را اشغال کرده...


+++
1. دیشب جانگوی آزاد شده‌ی تارانتینو را هم دیدم. خوب نبود. برای تارانتینوی دوست داشتنی من خوب نبود...

اخراجی ها

مسعود ده نمکی

فیلم رسوایی

نقد فیلم

سینما

۹۲/۰۱/۲۱ موافقین ۰ مخالفین ۰
و آخِرُ دعوانا اَن الحمدُ لله رب العالمین.../طلبه اُ منفی

نظرها : ۱۰

سلام
منتظر بودم نقدشو بنویسی
آفرین لایک لایک لایک!
برا من به عنوان اولین تجربه ی فیلم دیدن با یه نقاد خیلی هیجان انگیز بود!




سلام :)
در کل ارزش دیدنش از یک تا صد چند بود ؟




بستگی به آدمش داره. بستگی هم داره نسبت به فیلم بسنجیم یا خود کارگردان.یه فیلم متوسط ایرانیه. فاخر نیست. مبتذل هم نیست. به عنوان یه قدم در سینمای مذهبی میشه حسابش کرد و خوبه دیدنش. اما این که قدم موفقیه یا ناموفق نمیشه حالا قضاوت کرد.
سلام
به نظر بنده هم فیلم قدمی رو به جلوست برای کارگردان و حتی سینمای ایران
ولی از نظر فنی و شخصیت پردازی متاسفانه قوی نیست و بسیار گیرهای منطقی دارد حتی در دو موردی که شما استثنا کردید به عنوان نمونه اصلا در منطق فیلم مشخص نمی‌شود که چرا دختری که حاضر است به راحتی و بدون هیچ شناختی خود را در اختیار روحانی محل بگذارد در مقابل حاج شریف صاحب خانه و ثروتمند محل به سختی جبهه می‌گیرد و خود را مبرا می‌داند و بسیار ضعف‌های منطقی دیگر و از همه مهم‌تر رو بودن رو بودن محتوا که به نظر بنده مشکل‌ش این است که برای عده‌ای که محتوا را قبول دارند تنها یک تذکر است و برای بقیه (حتی کسانی ک درباره محتوا شک دارند) بی‌تاثیر یا شاید حتی تاثیر منفی داشته باشد
ولی با این همه جالب است که وقتی از سینما بیرون می‌آمدم عده‌ای بدون توجه به تمام این مشکلات از فیلم بسیار راضی بودند و فیلم را تذکر و یادآوری خوبی می‌دانستند




سلام
موافقم. همون‌هایی که استثنا کردم هم گیر داره ولی در حد یه فیلم متوسط قابل اغماضه! ولی بعضی شخصیت‌ها مثل حاج شریف کلن هیچی نیستن. فقط کارگردان گذاشته که ازش لولو بسازه!
بسم الله
مطلب جالب بود.
فیلم هم خیلی جای تامل دارد
به روزم و منتظر نظرات شما
کلا از فیلمای ده نمکی خوشم نمیاد .اخراجی هاش خیلی لوس و بی معنی بود. ما که دیروز رفتیم سینما چون فقط دو نفر ببیننده بودیم .فیلم پخش نشد!
سلام و رحمت الله
همیشه شاد باشی و دور از رسوایی و اخراجی
.سلام....
اینکه درسته همه رفتی اند اما...
یکی دور میره
یکی نزدیک میره
یکی میره که میره
یکی هم اصلا نمیره
شاعر میگه: همه رفتن کسی دور و برم نیست
خو مو هم باید ده برم البته رفتن تا رفتن هسا
هر چیزی یه تاریخ مصرف داره تاریخ مصرف منم تموم شده پس باید رفت
خارج ازچارچوب
چرا جانگوی تارانتینو خوب نبود؟اگه به نسبت پالپ فیکشن حسابش کنی شاید زنگ تفریحش به حساب بیاد ولی خدایی سر بود از هرچی آرگو و مارگو و کوفت های اسکار گرفته

پاسخ طلبه‌ی اُ منفی:
پاسخ:
به نسبت خود تارانتینو. به نسبت پالپ فیکشن و اینگلوریوس بستردز!
وگرنه اسکار امسال فیلم خوب نداشته!
موفق باشید
ممنونم ...
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.