نوشته‌های این‌جا صرفن دیدگاه نگارنده بوده و لزومن مورد تایید اسلام نیست!

تصویر تو را بهار باید بکشم

مطلب تیتر یک را این‌جا بخوانید

حوزه؛ بده‌کارِ طلب‌کار

حدود 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار «جمهوری اسلامی» می‌گذرد. این در حالی است که هنوز نقش حوزه‌های علمیه و در راس آن مراجع بزرگوار در مسایل اساسی از جمله اقتصاد نقش معترض است!

به عقیده نگارنده اگر پرسش این باشد که «چرا هنوز بانک‌های ما اسلامی نیست؟» و یا «چرا هنوز به اقتصاد کارآمد نرسیده‌ایم؟» جایگاه علمای دینی باید پاسخ‌گو باشد و نه پرسش‌گر! باید از بزرگان حوزه علمیه پرسید چهل سال پیش چه کسانی با این جمله کلیدی که «اسلام برای همه جهات زندگی مادی و معنوی انسان (از جمله اقتصاد) برنامه دارد.» مردم را به «جمهوری اسلامی» ترغیب کردند؟ آن‌ها عمامه به سرهای حوزوی بودند یا اساتید کراواتی دانشکده اقتصاد؟! بانک اسلامی را دین‎شناس تبیین می‌کند یا مقلد اقتصاد لیبرال؟!

حوزه باید پاسخ بدهد که امروز چند فقیه باب اقتصاد دارد، چند جلد تئوری احکام وضعی و تکلیفی در فقه اقتصاد نوشته، چند درس خارج فقه بورس و فرابورس برگزار می‌کند؟ اگر در این راه، تکلیف خود را انجام داده و بدنه دولت و حاکمیت از اجرا سر باز می‌زند که چه تفاوتی بین دولت فعلی و پیش از انقلاب است؟ فرمان قیام بدهند! اما اگر رسالت خود را انجام نداده‌اند چرا طلب‌کارند؟!

از اساس آیا حوزه به دنبال چنین چیزی است؟ مراجع ما به جز «جریمه دیرکرد بانک‌ها» که هیچ راه فرار شرعی ندارد، با چه چیزی از بانک و اقتصاد امروزمان مشکل دارند؟ تفاوت بانک‌داری اسلامی با بانک‌داری فعلی از دید این سروران تنها همین یک مورد است؟ این که بانک‌ها تا امروز حرف مراجع را زمین گذاشته‌اند قبول! اما فرض کنید عمل کردند، اقتصادمان اسلامی شد؟! مشکل معیشت حل شد؟! نه بزرگواران! اگر به این فرمایش فقهی عمل شود جز این‌که بانک‌ها به جای دو ضامن، ده ضامن برای وام می‌خواهند و اعتبار وام را کم می‌کنند و بعد از مدتی درآمدشان پایین می‌آید و ادغام یا ورشکسته می‌شوند ثمر ملموس دیگری ندارد! البته که میزان ربا هم کاهش می‌یابد اما مانند کسی است که شراب را از لیوان غیرغصبی می‌خورد که مبادا گناه کرده باشد!

این که یک اقتصاددان در سیمای جمهوری اسلامی فقیهان را از نظر دادن در باب اقتصاد منع می‌کند، بی‌تردید وقیحانه است. اما مگر این حوزه نبوده که پیش‌گام این توهین به خود بوده است؟ اگر حوزه آن‌قدر که فرزندانش را به تحصیل فقه طهارت و صلات و صوم می‌خواند، به فقه اقتصاد، موضوع‌شناسی بانک‌داری، سرمایه‌گذاری، بورس و... فراخوانده بود، اینک کسی به خود جرات می‌داد چنین سخن بگوید؟ راست گفته‌اند که احترام امام‌زاده را متولی باید نگه دارد.

اقتصاد اسلامی

بانک

حوزه علمیه

ربا

فقه شیعه

مراجع تقلید شیعه

۹۶/۰۱/۱۷ موافقین ۵ مخالفین ۱
و آخِرُ دعوانا اَن الحمدُ لله رب العالمین.../طلبه اُ منفی

نظرها : ۵

واقعیت سوسک زده
حق
باسلام
برادر عزیز اون اقتصاد لیبرال تو ش ربا نیست وفوق العاده اقتصاد پاک وسالمی دارند ومثل اقتصاد اسلامی شما دزد پرورر نیست .نرخ بهره بانکی درسویس صفر درصد نرخ بهره بانکی دراسلووکی ،پرتقال ،هلند،ایتالیا،المان ،اتریش فقط ۷۵.درصد امارات عمان فقط یک درصد عربستان ۲درصدو......... ایران جزء کشورهایی که بهره بالایی داره
اون اقتصاد دان کاردرستی کرده که فقیه رومنع کرده ازورود دراقتصاد فقیه فقط وقتی میتونه درباره اقتصاد حرف بزنه که درس اقتصاد خونده باشه فقها وقتی درس اقتصاد نخوندن واصلا اقتصاد بلدنیستن برا چی باید اظهار نظر کنن
شما چیزی برای بیان ندارید اگر داشتید طی این چهل سال نشون میدادید ووضع کشور این نبود. ملت بدبخت وفقیر شدن وبیکار. مسوولین هم که دزد وفاسد.
پاسخ طلبه‌ی اُ منفی:
سلام
محمدمهدی اسدزاده
بسم الله

سلام
حرفات کاملا درسته. ولی بپا اخرش حداقل بشی مث شهید مطهری که از قم درش کردن... نه اینه که ببرنت جایی که میگن عرب نی انداخت.
همه کس ظرفیت اینا رو ندارن دوست عزیز
پاسخ طلبه‌ی اُ منفی:
سلام
سلام
در عین حال که قبول دارم حوزه علمیه خیلی زیاد در این موضوع کار نکرده است اما چند نکته محضر شریفتان عرضه می دارم:
1.علما عظام فقط به دیرکرد بانک اعتراض ندارند.اشکالات متعددی می گیرند که یکی دیرکرد می باشد.
2.برای جایگزینی دیر کرد راه های دیگری وجود دارد که اکنون در بعضی از صندوق های اجرا می شود که اتفاقا به نفع صندوق نیز می باشد
3.اگر کتاب اقتصادنا شهید صدر را مطالعه بفرمایید ملتف خواهید شد که اتفاقا ایشان با تسلط و دقت اصول اقتصاد اسلامی را در حوزه های مختلف بیان می کنند.مضافا به برخی کتب استاد شهید مطهری و نیز آیت الله العظمی مکارم شیرازی
4.قرار نیست حوزه در هر قسمتی که می خواهد نظر بدهد حتما تمام آن علم را بررسی کرده باشد تا بتواند حکم اسلام را تبیین کند.
بلکه حوزه اصول حاکم را بیان و برای تشخیص مصداق مسئولیت را به اقتصاددان محول می کند.البته اشکالی هم ندارد خود حوزه هم این کار را بکند اما ضرورتی ندارد
بنده سال هاست این مسئله را پیگیری کرده ام و اعتراض علما را در اشکالات متعدد به بانک قبول دارم
موفق و موید باشید
پاسخ طلبه‌ی اُ منفی:
سلام
با سپاس از شما
1. اگرچه اشکال‌هایی وارد شده باشد اما تنها موردی که حقیر سراغ دارم از تاکید و تکرار حضرات همین مورد است.
2. این که راه جایگزین هست، پذیرفته است. اما این که بانک‌ها به این فتوا تن نمی‌دهند ناشی از درآمدی است که امروز از جریمه دیرکرد دارند. آمار چند هزار میلیاردی جریمه مانع تغییر است. راه‌های جایگزین این درآمد را از بین می‌برند.
3. مفهوم کلام نگارنده نیز همین بوده که تنها کتاب مفصل ما «اقتصادنا»ی چندین دهه پیش است! ذاتی علم زاینده بودن است اما در حوزه حرفی برای تبیین، نقد و بسط اقتصادنا نیست. بقیه علما هم اگرچه کارهایی کرده‌اند اما کافی نیست و حتا به بدنه خود حوزه هم نفوذ نکرده چه رسد به دولت!
4. تا حد زیادی همین موضوع را منشا اختلاف می‌دانم. به عقیده نگارنده، حوزه تبدیل به جاده بازکن شرعی برای اقتصاد در ایدئولوژی غربی شده. در حالی که حوزه اگر نتواند اقتصاد اسلامی مستقل بنویسد، دست کم باید کلیات را بگیرد و بنیان اقتصاد را تغییر اساسی بدهد. نه مثل امروز که مانند آخوندهای درباری که زمانی تصمیم‌های شاهان را صورت شرعی می‌دادند، منافع لیبرال بانک را با حیله‌های شرعی راه بیندازند!
موفق باشید
نه تنها در مسئله ی اقتصاد در خیلی مسائل روز متاسفانه حوزه عقب هست. خیلی مسائل پزشکی و علمی هست که متاسفانه مجتهدی نداریم که مثلا در حوزه ی ژنتیک غور کرده باشه و بر اساس نظریات اسلام نظریات غیر اسلامی رو رد کرده باشه و یا خیلی سوالات رو جواب داده باشه یا در مسائل نجوم یا خیلی مسائل دیگه متاسفانه هیچ حرفی برای گفتن ندارن.
چقد مجتهد داریم که دکترای اقتصاد داره تخصص ژنتیک داره فیزیک دانه؟ هیچ.
این یکی دو تذکری رو هم که برای بانک ها می دن به خاطر اینه که زیاد به گوششون خورده این اواخر پس تو این چهل سال کجا بودن؟
پاسخ طلبه‌ی اُ منفی:
البته با بعضی از قسمت‌های فرمایش شما موافق نیستم. شناخت موضوع اقتصاد و امثالش ارتباطی با داشتن مدرک دکترای دانشگاهی نداره. بیشتر احتیاج به ابداع موضوع و تشخیص فقهی داره. شهید صدر که اقتصادنا رو نوشت هم دکترای اقتصاد نداشت!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.