نوشته‌های این‌جا صرفن دیدگاه نگارنده بوده و لزومن مورد تایید اسلام نیست!

تصویر تو را بهار باید بکشم

مطلب تیتر یک را این‌جا بخوانید

چرا بدحجاب‌ها را نهی نمی‌کنم؟!

شما اگر کسی را از کاری نهی کنید -چه نهی‌تان از ممنوع شرعی باشد و چه از ممنوع عقلی- از چند حالت خارج نیست. یا مخاطب‌تان بدون التفات و توجه مشغول به ممنوع است. مثل کسی که متشرع است به خیال این که ظرف آب است می‌خواهد الکل سر بکشد! و شما او را از اشتباهش آگاه می‌کنید. یا این که از حکم شرع/عقل مبنی بر ممنوع بودن آن بی خبر است. مثل این که کسی بی خبر از حکم گوشت خرگوش، می‌خواهد کباب خرگوش به نیش بکشد و شما حکم دین را برایش نقل می‌کنید. یا جایی که کسی غذای مضری را قصد کرده بی خبر از ضررش، شما از معایبش می‌گویید.

پُر واضح است که بدحجاب‌های جامعه‌ی ما به اشتباه روسری‌شان عقب نرفته، یا پاچه‌ی ساپورتشان یک شبه آب نرفته که بی خبر با همان وضع از خانه بیرون زده‌باشند و شما آگاهشان کنید! از طرفی در جامعه‌ی ما هم با این همه تبلیغ و سخن‌رانی و بنِرِ پوست شکلات(!) نمی‌شود تصور کرد کسی بی خبر از حکم شرع یا آسیب‌های شهوت‌پراکنی عمومی است تا لازم باشد من و شما از حکم شرع و عقل حکایت کنیم.

می‌ماند حالت دیگری که لجاجت و مخالفت است. این که مخالفت در مقام نظر است یا مقام عمل اگر چه به جای خود تفاوت‌هایی ایجاد می‌کند اما چیزی نیست که اثر ظاهر داشته باشد و هم‌چنین تفاوتی در برخورد ایجاد نمی‌کند. در این حالت چه می‌شود کرد؟! یا باید برخورد قهری داشت. که این برخورد قهری در مقابل همه موجب اختلال نظام و عسر و حرج و مفسده‌های دیگر است، یا باید زمینه‌ی مخالفت و لجاجت را از بین برد.

چیزی که ذهن مرا درگیر می‌کند این است که کدام حرکت ایجابی و کدام سخن به رفع لجاجت و مخالفت عملی کمک می‌کند؟ و پاسخی که تا امروز به آن رسیده‌ام «هیچ» است! شاید باید سکوت کرد امروز را...

از طرفی نهی‌های اشتباه و کج‌سلیقگی در انجام فریضه و  نگاه لب‌ریز از تبختری که در امر به معروف‌ها و نهی از منکرهای ما جماعت مدعی دین‌داری بروز داشته و دارد -و خلاف روح و باطن فریضه است- باعث شده حتا نهی صحیح هم در چنین فضایی با برخورد منفی مواجه شود. یک حساب سرانگشتی به من می‌گوید هزینه-فایده‌ی این نهی به سمت مثبت نیست. با یک کلام که اثر مثبتی ندارد، دچار طرد شخصی و انزوای مکتبی هم می‌شویم! حتا اگر از خود گذشته باشیم و قید منافع شخصی‌مان را در جامعه بزنیم، آیا بعد از آن مجالی برای عرضه‌ی بی روتوش و بی سانسور دین برای این افراد می‌یابیم؟ و آیا فرصتی بعد از آن خواهد بود برای رفع لجاجت و مخالفت و یا عمل به «کونوا دعات الناس بغیر السنتکم...»؟

امر به معروف و نهی از منکر

حجاب

دین

۹۴/۰۵/۱۳ موافقین ۱ مخالفین ۱
و آخِرُ دعوانا اَن الحمدُ لله رب العالمین.../طلبه اُ منفی

نظرها : ۱۴

سلام.متاسفانه پوشش نامناسب زیاد شده تا آنجا که دیگر به چشم نمی آید و خانم های چادری بیشتر جلب توجه میکنند.البته در شهر های بزرگ بیشتر است.
وبلاگ خوبی دارید موفق باشید.
...:: بخاری ::...
سلام.
من هم همیشه با پیشانی خورده ام به این «هیچ» بزرگ.

باید یک راهی پیدا کنیم...
چه کنیم؟ همه در سردرگمی اند
بنظر من شاید تنها روشی که مناسب است این باشد که ما از خود شروع کنیم تا بتوانیم بر دیگران تاثیر گذار باشیم
واقعیت سوسک زده
تمام ماه رمضان را کارشناس محتوای نرم افزاری در باب حجاب و عفاف بودم که سعی کرده بودم برای مخاطب بدحجاب و بی حجاب برنامه ریزی شود . خیلی مطلب خواندم و گوش دادم و دیدم . الان اینجا و در این کامنت جای بحثش نیست ولی راه حل وجود دارد ولی در سطح کلانش در جامعه ی ما قابل پیاده شدن نیست . اگر دلیل بدحجابی عده ای را( می گویم عده ای را ) لجاجت در نظر بگیریم این برمی گردد به لجاجت آنها با حکومت حالا عده ای از اصل و بنیان و اساس با حکومت اختلاف دارند که هیچ ولی عده ی زیادی را نوع رفتار حکومت به لجاجت می کشاند که مصادیق زیادی دارد همه مان دیده ایم رفتارهایی که تولید بدبینی و انزجار از حکومت اسلامی می کند و نهایتا با عث بدبینی به اسلام هم می شود . فکر غلطی است اسلام را با مسلمانان نمی شناسند ولی وقتی زیر پوشش حکومت اسلامی یکسری رفتارهای غلط صورت می گیرد این نتایج هم با خودش دارد . مثلا بسیجی را که امام فرمودند لشکر مخلص خداست با امتیازهایی که برای بسیج فعال قائل شدند به باد دادند . بسیج دیگر لشگر مخلص خدا نیست چون طرف برای اینکه از سهمیه ی چند درصدی دانشگاه ازاد و کم شدن خدمت سربازی و نمی دانم استخدامی استفاده کند میرود بسیجی می شود .حکومت مردم را ریاکار و دروغگو بار می اورد . در صحنه ی حجاب هم همینطوری می شود منتها یک مدل دیگرش . محجبه ایی که دروغ می گوید, محجبه ای که پارتی بازی می کند, مال مردم می خورد, غیبت می کند و تهمت میزند, با بچه اش بداخلاقی می کند با بدحجابها مثل جذامی ها رفتار می کند این شائبه را بوجود می اورد که این چه دینی است که فقط موهای طرف را پوشانده ولی اخلاقش را درست نکرده . حالا بماند که دین اصلا و تنها یک موضوع دینی نیست قبلش یک موضوع عقلانی است که اگر درست و بجا گفته شود آدمی که دشمنی ندارد راحت قبولش می کند . پس مسئله بدحجابی درمان دارد ولی در جامعه ی ما قابل پیاده شدن نیست چون چون مراجع فرهنگ ساز و تاثیر گذار ما با همدیگر همسو نیستند . آموزش پرورشمان, با صدا و سیمایمان با سینمایمان نه تنها با هم همسو نیستند که همدیگر را هم نقض می کنند . چون حکومت اشتباه دارد رفتار می کند , چون محجبه ها خیلی هایشان اصلا خودشان نمونه ی ضد بدحجابی اند و غیره و غیره ...
جای بحثش زیاد بود ولی خب فکر کنم تا همین حد کفایت کند !
حسین بوذرجمهری
سلام
یکی از دوستان یک راه حل جالب و درخور توجه نوشته است که به نظرم شما هم اگر بخوانید خوب است:
http://hadihoda.blog.ir/1394/03/Asymmetric-defense
پاسخ طلبه‌ی اُ منفی:
سلام
فعلن که باز نشده. اگر باز شد می‌خونم ان شاء الله. ممنون
طلبه تهرانی
سلام خدمت برادر بزرگوار
حقیقتش حرفتان یک جور هایی حرف دل بود اما حرف دین نبود و رگه هایی از یک برداشت احساسی درونش وجود داشت
شاید شما چون تهران تشریف ندارید زیاد با این بانوان برخورد نداشته باشید اما من با چند تنشان که صحبت کردم نظر دقیق دین را نمیدانستند و از معایب زیاد بدحجابی نا آگاه بودند پس نمیشود گفت همه اطلاع دارند بلکه میشود گفت همه یک اطلاعاتکی دارند.
یک عده دیگر نظر دین را میدانند اما چون احساس عقل کلی و علم گرایی صرف دارند دلیل همچین حجابی را که از طرف شارع وضع شده نمی دانند لذا عمل نکرده اند
عده ای هم لج ندارند و فقط زورشان به نفسشان نمیرسد و نمیتوانند حریفش شوند
عده ای هم چون برخورد بدی با ایشان شده حجاب را کنار گذاشت اند یا اینکه با حجابی را دون شخصیت خودشان میدانند و عده ای هم بله از روی لجاجت اینطور رفتار میکنند. در واقع باید قبیح بودن این عمل در جامعه به عنوان فرهنگ در آید یک ناهنجاری شمرده شود
همانطور که دیدید عده کمی از خواهران بدحجاب عزیزمان که همگی ناموس شیعه و امیر المونین هستند(حد اقل از آن زن یهودیه که خلحال از پایش کشیدند که بالاتر اند) از روی لج بدحجابی میکنند. اگر از من بپرسی میگویم که این ها جان هایشان بسیار آماده پذیرش حق است منتها باید فضای جامعه را مهیا کرد برای با حجابی و عفت عمومی و اینکه گره های ذهنی خواهرانمان را هم باز کنیم
اگر از من بپرسند میگویم اگر در کشور ما معضل ازدواج حل شد و سن ازدواج پایین آمد بخش اعظم این مشکلات حل میشود
پاسخ طلبه‌ی اُ منفی:
سلام
البته من تهران نیستم اما جایی که هستم قطعن وضع بهتری از تهران نداره!
در هر صورت ممنون از نظر شما.
حسین بوذرجمهری
عجب!
من دیروز قبل از اینکه براتون نظر بگذارم وبلاگشون رفتم و اصلا لینکشو از همونجا کپی کردم! نمیدونم چرا الان وبلاگشون اینطوری شده!
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
سلام
یه مطلبی حاج آقا ***** *** گذاشته بخوانید .فکر کنم جواب شماست
چرا بدحجاب ها را نهی می کنم؟!

*****************************************************************************************************************************************************************

یا حق
پاسخ طلبه‌ی اُ منفی:
سلام
مطلبشون رو دیدم. مطلبی دیگه‌ای در جواب نوشتم که ان شاء الله به زودی منتشر میشه.
تا الان شما چندبار خوب نهی از منکر کرده اید و بی تاثیری را دیده اید؟
کوثر خانوم
نمیشه ساده تر و با الفاظ عامیانه تر بنویسید؟
بلکه ما هم بفهمیم شما چی میگید
پاسخ طلبه‌ی اُ منفی:
تلاشم رو می‌کنم اما بعضی اصطلاحات چندان قابل تغییر نیستن!
رسول حق منش
گفتن گناه به گناهکار با زبان خوش و با لحن مناسب و در جایى هم با زبان تند - در مواردى که مفسده‌یى به وجود نیاید - گناه را در جامعه کم خواهد کرد و به ضعف و انزوا خواهد انداخت. چرا ما از این موضوع غافلیم؟ همه‌ى آحاد مردم، در محیط کسب و خانه و جمع دوستان و در محیط درس و دانشگاه و کلاً در هر جایى که هستند، اگر خلافى را دیدند، به خلافکار بگویند: این، از نظر اسلام خلاف است؛ چرا انجام مى‌دهى؟ گفتن همین یک کلمه مؤثر است. اگر زبانهاى گوناگون و نفَسهاى مختلف گناه را تذکر بدهند، گناهکار به طور غالب از گناه و تخلف دست خواهد کشید؛ چه این تخلف، تخلف شرعى و چه تخلف از قوانین باشد." (دیدار با مردم قم- 68/10/19)

بعضى جوانان به ما نامه مى‌نویسند که اجازه بدهید ما با این تظاهرات منکراتى، مقابله و مبارزه کنیم. خیلى خوب، مقابله بکنید؛ اما چه‌طور؟ بریزید، طرف مقابل را تکه پاره کنید؟! نه، این نیست. حرف بزنید، بگویید؛ یک کلمه بیشتر هم نمى‌خواهد؛ لازم نیست یک سخنرانى بکنید. کسى که مى‌بینید خلافى را مرتکب مى‌شود - دروغ، غیبت، تهمت، کین‌ورزى نسبت به برادر مؤمن، بى‌اعتنایى به محرّمات دین، بى‌اعتنایى به مقدسات، اهانت به پذیرفته‌هاى ایمانى مردم، پوشش نامناسب، حرکت زشت - یک کلمه‌ى آسان بیشتر نمى‌خواهد؛ بگویید این کار شما خلاف است، نکنید؛ لازم هم نیست که با خشم همراه باشد. شما بگویید، دیگران هم بگویند، گناه در جامعه خواهد خشکید." (بیانات در دیدار جمعی از دانش‌آموزان و دانشجویان- 70/08/15)
پاسخ طلبه‌ی اُ منفی:
پست بعدی من در این رابطه رو هم ببینید.
فاطمه حمزه لوی
من هم هیچ وقت نتونستم با این قضیه ی تذکرات لسانی ارتباط برقرار کنم
خودم رو میگذاشتم جای طرف مقابل و می دیدم که اگر یه عابر بخواد
بیاد اینطوری به من تذکر بده، مطمئنا بهم برمی خوره. اگر لبخند ملیح
بزنه که دیگه بدتر!(دیالوگ یه دوست بدحجاب در این مورد:فکر کرده با بچه طرفه!).
از طرفی عده ای آدم رو توی منگنه میگذارن که اگر نگی دینت بر باد رفته و...!
ولی واقعا وقتی تو ذهنت یه دو دو تا چهارتار بکنی می فهمی که ضرر این کار بیشتره(گرچه عده ای استدلال می کنن ما ماموریم به وظیفه نه به نتیجه).
خسته نباشید.
درمورد این که نوشتید: کلا دو حالته: یا جهالته یا لجاجت . و فرمودید در زمان حاضر جهالت درمورد حجاب نیست. باید بگویم: خیر اینطور نیست. اگر شق سومی هم هست و آن عادت است. چه ان که همگی میدانیم غیبت بد است اما عادت به ان کردیم و حقا هم لجاجتی نداریم.... و مثالهای دیگر... شما قلمتان بسیار زیبا و جذاب است. حیف است با این اشتباهات ، جایگاه آن را تقلیل دهید.
ثالثا : بر فرض هم که لجاجت باشد، فقه اسلام را دیده اید؟ در فقه امر به معروف و نهی از منکر ناظر به عدم لجاجت نیست... مگر مراتب امر به معروف را ندیده اید / عجیب است!
پاسخ طلبه‌ی اُ منفی:
البته من و قلم و فکرم معصوم از خطا و لغزش نیستیم.
اما در مطلب بعدی به بعضی نکات دیگر هم اشاره شده. عرض شده امر به معروف به معنای زمینه‌سازی معروف است که گاهی مصداق آن سکوت است نه امر.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.