نوشته‌های این‌جا صرفن دیدگاه نگارنده بوده و لزومن مورد تایید اسلام نیست!

تصویر تو را بهار باید بکشم

مطلب تیتر یک را این‌جا بخوانید

ورزش‌گاه، فقیه، آزادی و دیگران

در خبرهای روزهای گذشته آمده بود که بعضی از مراجع محترم تقلید فرموده‌اند موضوع حضور بانوان در ورزش‌گاه‌ها نسبت به موضوع‌های دیگری نظیر بی‌کاری و تورم و... در اولویت نیست و دولت نباید مشغول بررسی و تدوین آیین‌نامه این موضوع باشد.

بی‌تردید حضور بانوان در ورزش‌گاه‌ها به هیچ وجه اولویت ندارد و به عبارتی بزرگ‌ترین مشکل جامعه نیست. اما چه کسی گفته دولت و بدنه حاکمیتی در آن واحد تنها به یک موضوع می‌توانند رسیدگی کنند؟! از اساس چه تناسبی میان این موضوع با دغدغه‌های اصلی وجود دارد که صف تشکیل شود! البته اگر پرداختن به این ماجرا از ردیف بودجه یا توجه به دردهای اساسی جامعه بکاهد، مذمت رواست. اما پُر واضح است که نه ردیف بودجه و نه حتا وزارت‌خانه‌ی متولی این موضوع‌ها یکی نیستند. پس نمی‌شود از این جهت به دولت خُرده گرفت.

از سوی دیگر معتقدم حتا اگر دولت در این ماجرا سزاوار نقد باشد، تقصیر اساسی با حوزه‌های علمیه و به طور ویژه مرجعیت فقهی است. بی‌تردید اولویت یاد شده اگر در سیستم اجرایی وجود داشته باشد، در نظام علمی و فقهی حوزه جایگاهی ندارد. باید از مراجع معظم پرسید بررسی موضوع کاملن فقهی «حضور بانوان در ورزش‌گاه‌ها» اولویت بیش‌تری دارد یا هزاران ساعت موضوع خالی از ثمره‌ی عملی؟ در حوزه‌ی علمیه‌ای که محاسبه‌ی میراث اجداد ثمانیه و فرزند دو سَر یا احکام تفصیلی دُهن متنجس تدریس و مباحثه می‌شود، آیا موارد ابتلا و پرسش حضور بانوان در ورزش‌گاه کم‌تر است؟!

جز این است که اگر فقیه برای پرسش‌های فقهی راه‌کار مشروع تبیین نکند، مدیران اجرایی که تخصصی در فقه ندارند از نظر خود راه می‌یابند؟! جز این است که کوتاهی حوزه‌های علمیه در موضوع‌شناسی و توسعه دامنه فقه به چالش‌های روز جامعیت فقه شیعی را مورد تردید قرار داده است؟!

حضور بانوان در ورزشگاه

حوزه علمیه

مراجع تقلید شیعه

۹۶/۰۹/۲۷ موافقین ۴ مخالفین ۲
و آخِرُ دعوانا اَن الحمدُ لله رب العالمین.../طلبه اُ منفی

نظرها : ۲

واقعیت سوسک زده
من این خبر را خواندم ، در پایان ذکر کرده بودند که قبلا در این مورد صحبت کردند و منع شدند و الان دوباره مطرحش کرده اند و اینکه موضوع فساد انگیز است ، شما قسمت اول خبر را بولت کرده اید ، این قسمت دوم هم مدنظر قراردهید .
پاسخ طلبه‌ی اُ منفی:
متن خبر کامل رو دیده بودم. در ادامه می‌افزایند قبلن گفتیم به مصلحت نیست! به این میگن توصیه نه فتوای فقهی.
ضمن این که منظور از کنکاش فقهی گفتن یک «حرام است» و «حلال است» نیست. موضوع مستحدثی که به طور طبیعی حکم منصوص نداره محتاج موضوع‌شناسی و تفصیل در حکمه.
مثال‌های فراوانی هم در فقه داره که گذشتگان تفصیل و شقوق رو بیان کرده‌ن.
میثم رشیدی
من به شخصه نمی‌دونم چرا میشه دسته جمعی هیئت و مسجد رفت، خفن ترین تیپ‌ها رو زد و رفت و اوکیه ولی ورزشگاه نمیشه رفت؟
من دوست دارم با همسرم برم ورزشگاه، به خاطر عقاید یه عده‌ای که علاقه‌ای به ورزشگاه ندارن، من و همسرم هم محروم هستیم.
امیدوارم که در دستگاه عدالت خدا، حق الناس و حق ما و علاقمندی های ما که یکی پس از دیگری ازمون گرفته شده و فقط حسرتش رو خوردیم جایی داشته باشه و عزیزان چند مدتی رو همراه ما در جهنم بگذرونن! :)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.